De TENS

De TENS is gericht op het verlichten van bevallingspijn door lichte elektronische prikkels. TENS staat voor Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie of te wel het via/door de huid heen stimuleren van de zenuwbanen.
Een TENS-apparaat wordt gebruikt voor verschillende vormen van pijnbestrijding. De TENS wordt vooral gebruikt ter verlichting van weeënpijn tijdens de bevalling. Deze vorm van pijnbestrijding is zowel thuis als in het ziekenhuis toepasbaar. De TENS heeft geen schadelijke gevolgen voor moeder of kind, het gebruik heeft geen invloed op de hartslag, bloeddruk en ademhaling van moeder en kind.

Tens Elle

De praktijk heeft de TENS Elle in de uitleen. De TENS Elle is speciaal geschikt voor het verlichten van weeënpijn tijdens je bevalling. Bij de Elle horen twee sets plakelektroden die je op je rug plakt. Via deze plakkers krijg je de lichte elektronische prikkels. Je kan zelf instellen hoe intens deze prikkels zijn. De Elle is in de basisstand gericht op het stimuleren van de aanmaak van endorfine. De productie van deze lichaamseigen pijnstiller komt op gang op het moment dat je bevalling begint. Door het inschakelen van de Elle in de basisstand, wordt de endorfinespiegel maximaal verhoogd. Tijdens de weeën schakel je door een druk op de knop over naar de “boost” stand. Deze vorm van TENS blokkeert de pijnprikkels, waardoor je minder weeënpijn voelt. De stimulatie van de twee sets plakkers kan los van elkaar worden bediend. De frequentie van de pulsen kan desgewenst ook nog worden aangepast naar een voor jou prettige vorm van stimulatie.

De kosten

Voor de set plakelectrodes betaal je €20,00

Gebruik je de Tens uiteindelijk niet, dan betaal je natuurlijk niets.